|
|
|
Historie
V roce 1934 navštívil Eduard Bürgermeister, kapitán Českého Yachtklubu,
s několika členy klubu Yachtclub ,,Labud" ve Splitu a dojednal kotvení
pro české lodě. Jugoslávci motivovali Čechy k námořnímu závodu. Iniciativa,
aby se nechala postavit první česká námořní jachta, vzešla od předsedy
klubu Dr. Kubíčka, v Praze usedlého P. Bradiče a vyslance Jugoslávie v
Praze Dr. Grisonoma, který vlastnil ve Splitu obdobné lodě.
Jachtu ,,Vltava" zkonstruoval Martinolič, postavena byla v Trogiru
v dílnách Zadruga Brodograditěla a k jejímu dokončení došlo v roce 1935.
Vltava je 10 m dlouhý kajutový ,,racer" typu M6, 2,1 m široký se
stěžněm vysokým 15 m, s 1,1 t balastu a 45 m2 plachet.
Následně bylo vypsáno mezistátní utkání Československo-Jugoslávie o Pohár
pražského primátora Dr. K. Baxy. Regata se konala 13.-15. září 1935, v
předvečer závodu byla Vltava slavnostně pokřtěna. Kmotrami se staly choť
vyslance Jugoslávie v Praze Dr. Grisonoma a choť předsedy Yachtclubu v
jadranské loděnici ,,Labud" paní Deskovičová. Vltavu pokřtil splitský
děkan Panič. Slavnostního aktu bylo přítomno mnoho přátel Československa.
Slavnost byla zakončena banketem.
Proti Vltavě pod vedením zkušeného kapitána Edy Bürgermeistera a jeho
posádky tvořené K. Myškou, O. Ornstem, A. Oxenbaurerem a R. Wintrem nastoupila
jachta Morska Lastavica kormidlovaná Dr. Grisonomem s jeho jugoslávskou
posádkou.
Závodilo se na trojúhelníku o straně tří námořních mil, který se obeplouval
třikrát.Ve dvou závodech Vltava po tuhém boji zvítězila, jeden závod ztratila,
v celkovém hodnocení zvítězila o 1 min.28 sec. Československé mužstvo
získalo pohár a titul ,, Mistrů Adrie" na rok 1935. Závodu přihlíželi
četní významní hosté, z utkání se stala prvořadá událost s velkým ohlasem
v tisku.
Závod se opakoval v roce 1936. Jugoslávci postavili proti Vltavě dvě lodě,
jedna se držela Vltavy, druhá zkoušela jiné manévry. Panovalo přitom pro
září neobvyklé bezvětří a závod ovlivňovaly místní mořské proudy které
Čechoslováci tak dobře neznali, Jugoslávci vyhráli. Třetí závod v roce
1937 opět skončil porážkou Vltavy, kterou vedl M. Breda s výměnným družstvem.
Před závody se na Vltavě konaly tréninkové plavby a členstvo se střídalo
od května do září,
takže byly navštíveny skoro všechny ostrovy dalmáckého archipelu.
V předvečer války v roce 1938 byla Vltava převezena do Prahy a díky tomu
i zachráněna. Splitská flotila totiž z velké části nepřežila německo-italský
válečný útok.
Během 2.světové války loď měnila majitele. Podnikatel Chochola plachtil
s paní Ljubou Hermanovou, od něj ji údajně zakoupil za nespecifikovanou
sumu "nejmenovaný válečný zbohatlík". V letech 1947 až 1955
byl majitelem MUDr. Sláma. V roce 1955 Vltavu zakoupili pánové Josef Šunda,
Luboš Vacovský a Bořek Krupka, začátkem 60. let se k nim přidali pánové
Zd. Prokůpek a Jiří Vonka.
VLTAVA plula převážně na vodní nádrži Slapy, kde vyhrávala místní závody
a o vítězství se střídavě dělila s plachetnicí SVEA (postavena v roce
1912). Bylo podniknuto několik rekreačních plaveb po Jaderském moři a
na Baltu (Greisswald v letech 1975 a 1976).
V 90. letech 20. století byla Vltava několik let na suchu, až v roce 1999
byla zakoupena p. Hanákem, vcp. Ferfeckým, p. Hlavešem, p. Vagenknechtem
a MUDr. Vydrou. V suchém doku na Mělníku byla v letech 1999 až 2000 důkladně
renovována. V letech 2000 a 2001 plula loď v místních vodách na přehradě
Orlík a účastnila se místních závodů.
Při povodních 2002 byla Vltava zaplavena v suchém doku a značně poškozena,
došlo k úpravě vlastnických vztahů. Po rozsáhlé rekonstrukci se uvedla
Vltava do téměř původního stavu z roku 1935. V červenci 2005 byla opět
spuštěna na orlickou přehradu a začaly přípravy na ,,RADAVSKÝ POHÁR"
konaný na Orlíku. Sestavila se posádka schopna vítězství a za účasti kapitána
Josefa Nováka, Jiřího Vonky, Martina Vydry, Romana Vagenknechta a Ondřeje
Hanáka Vltava v silné konkurenci zvítězila, a tak navázala na svůj triumf
před 70 lety.
Vltava zvítězila i při výroční regatě ,, Poháru VLTAVY,, v záží 2005 a
tak zůstala pro tento rok neporažena.
Články z tisku, září 1935
|
|
|
|